Sejarah telah
membuktikan betapa sesungguhnya corak hidup masyarakat dan bangsa Melayu pada
zaman dahulu dicerminkan melalui puisi lama seperti pantun dan peribahasa.
Za’ba di dalam bukunya bertajuk Ilmu Mengarang Melayu, mengatakan bahawa penciptaan pantun merupakan puisi tertua dan milik asal
kepunyaan masyarakat Melayu. Oleh itu, umum telah menerima bahawa pantun adalah
ciptaan asli orang Melayu. Ianya bukanlah adaptasi daripada puisi-puisi Jawa,
India atau Cina. Ini bermakna, pantun merupakan puisi asli yang dimiliki oleh
masyarakat Melayu serta paling awal muncul berbanding puisi yang lain.
Masyarakat Melayu lama akrab dengan alam semulajadi seperti alam tumbuhan,
haiwan dan cakerawala. Ini adalah disebabkan masyarakat pada masa tersebut
sering berinteraksi dengan alam yang berada di sekeliling mereka sama ada di laut,
di hutan, di bendang, di ladang dan di gunung. Harun Mat Piah menjelaskan bahawa penggunaan lambang-lambang dan simbol-simbol daripada alam
perlu diketahui untuk memahami maksud pantun. Lantaran itulah pantun dikaitkan
dengan alam semulajadi sebagai perbandingan dan perlambangan yang berfungsi
sebagai sumber pengajaran dan nasihat.
Harun Mat Piah telah memberikan definisi pantun berdasarkan aspek
dalaman dan luaran atau struktur visualnya. Aspek dalaman pantun meliputi
unsur estetika dan isi (tema dan persoalan). Unsur estetika pantun dapat
dilihat berdasarkan dua aspek. Pertama, yang berkaitan penggunaan
lambang-lambang tertentu yang terdapat dalam pantun mengikut tanggapan dan
pandangan dunia masyarakat Melayu, dan yang kedua, berdasarkan hubungan makna
antara pasangan pembayang dengan pembayang maksud sama ada secara konkrit
atau abstrak.
Berdasarkan pada aspek isi (tema dan persoalan) pantun biasanya menyentuh
hampirseluruh kehidupan masyarakat melayu. Daripada penelitian terhadap isi
juga telah membawa kepada pengelompokkan pantun yang lebih sistemetik. (Harun Mat
Piah, 1989:63), seperti pantun kanak- kanak, pantun cinta dan kasih
sayang, telatah dan cara hidup masyarakat, pantun teka- teki, pantun
puji-pujian atau sambutan, pantun nasihat dan pendidikan, pantun agama dan
kepercayaan, pantun adat, pantun peribahasa, pantun naratif atau cerita
dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment